Davey-awards voor 'Emeldah' en 'Beatrice'

Nieuws

9 januari 2019

Zambia-campagne wint opnieuw goud! 
De Vastenactie-video’s ‘Beatrice’ en ‘Emeldah’ zijn opnieuw in de prijzen gevallen: beide korte films kregen een gouden Davey-award; Emeldah voor cinematografie en Beatrice in de categorie non-profit. De video’s hebben nu beide vier prijzen ontvangen, waaronder de Global Trend Awards en Lovie Award. De Davey-awards zijn bedoeld voor kleinere organisaties, die met kleine budgetten uitzonderlijk creatief werk weten te realiseren.Niet voor niets staat het verhaal van David en Goliath symbool voor de awards: David versloeg Goliath immers met een briljant idee en een kleine steen. 

Emeldah vertelt het verhaal over een 11-jarig meisje in het uiterste noorden van Zambia wiens leven een grote verandering ten goede ondergaat dankzij het Households in Distress-programma. Doel van dit programma is de grote gevolgen van de hiv-epidemie voor de getroffen families te verlichten en mensen weer gezond te krijgen én economisch zelfstandig. Er is een apart programma voor (wees)kinderen.
In de korte storytelling video ‘Beatrice’ zien we hoe de Hiv-geïnfecteerde Beatrice zich ontwikkelt tot een krachtige leider in haar gemeenschap in het uiterste noorden van Zambia.

Overzicht van de prijzen

Emeldah
- Davey Awards: Gold, Online Film/Video - Craft Categories-Best Videography/Cinematography (januari 2019)
- Global Trend Video Award Triumph Award (goud) voor cinematorgrafie (10 oktober 2018)
- Global Trend Video Award Ascent Award (zilver) voor editing
- Award of Distinction bij de Amerikaanse Communicator Awards (mei 2018)

Beatrice 
- Davey Awards: Gold, Online Film/Video - Online Film & Video-Charitable/Not-for-Profit (januari 2019)
- Lovie Award brons (10 oktober 2018) 
- W3 awards Best in Show Online Video Non-Profit 2018, eerste prijs 
(3 oktober 2018)
- Award of Excellence bij de Amerikaanse Communicator Awards (mei 2018)

Een serie van zes verhalen
In totaal zijn er zes korte videoproducties gemaakt die zijn ingezet in de fondsenwervende campagne van de Vastenactie-campagne 2018. De producties zijn in opdracht van Vastenactie gemaakt door het Amerikaanse Blue Chalk, dat in Nederland samenwerkt met bureau Offspring waaraan Deny de Jong is verbonden. De andere video’s in deze campagne zijn te bekijken via het Vastenactie youtubekanaal en via de website.

Hier vindt u de winnende video's op de website van de Davey-awards.